keskiviikko 6. elokuuta 2008

Inter Raili 2005, osa kolme

1.8.2005 10:42 Marktredwitz, Saksa

Alkaa hiljalleen olla kulunut 24 tuntia edellisestä unesta. Klo 23 siirryttiin asuntolalta rautatieasemalle, josta paahdoimme junalla Frankfurtiin. Ikävä kyllä emme päässeet pääteasemalle ja otimme reippaan jalkapatikan kaupungin läpi. Asemalla istuttiin ja vedettiin patongit naamaan. Mutkan kautta päädyimme Würzburgiin, josta jatkoimme Nürnbergiin. Nyt olemme hiljaisessa maalaiskaupungissa lähellä rajaa. 20 minuuttia ja juna vie meidät Tsekkiin. Onneksi tajusin ottaa walkmanin mukaan: tuonut tällä reissulla paljon mielenrauhaa ja iloa.

Maisemat ovat olleet jylhiä ja aika on kulunut mukavasti niitä katsellen. Harmaahaikaroita on paljon. En tiedä, väsyttää niin helvetisti.

2.8.2005 12:10 Karlovy Vary, Tsekki

Karlovy Varyn kylpyläkaupunki jää juuri taakse ja ensimmäinen vuorokausi Tsekissä on ohi. Täällä kaikki on n. 20 vuotta jäljessä Saksaa ja muutenkin kaikki näyttää perin itäeurooppalaiselta, toisin sanoen paskaiselta ja rähjäiseltä. Minä vain tykkään. Juna menee hitaasti ja täällä on pirun kuuma. Matka Prahaan (204 km) kestää 4 tuntia 25 minuuttia, joten köryyttämiseen saa varautua.

Jos saksalaisesta naiskauneudesta ei ollut paljoa sanottavaa, niin Tsekistä kyllä on. Hirveästi kaunottaria. Minullehan niistä ei iloa ole ukkomiehenä, mutta ennemmin niitä katselee kuin nököhammasgoottigermaaneja.

Eilen ei jaksettu lähteä etsimään hostelleja, joten yövyttiin upeassa hotellissa. Kun tultiin kaupungilta, heitin itseni kuumaan kylpyyn lemonoluen sekä Paulan ja Miran kanssa. Sen jälkeen teimme Aten kanssa hammastahnajäyniä Annelle ja Tomille. Tomi heräsi, juotiin olutta (se on täällä niin halpaa) ja katsottiin potkunyrkkeilyä. Sekin voi olla oikeassa mielentilassa näemmä erittäin hyvää viihdettä. Käytiin parissa kuppilassa pistäytymässä ja sitten mentiin kämpälle. Kinkkukolmioleipä oli pala taivasta eikä pekonileivästäkään ollut mitään pahaa sanottavaa. Sitten sankarimatkaajamme sammahti kuin saunalyhty liki 36 tunnin valvomisen jälkeen.

Nyt liikutaan kohti Prahaa. Yöllä kylmä nektari jääkaapista pelasti henkeni ja pieraisimme Aten kanssa kilpaa. Aamulla se kuorsasi taas täysillä.

”Avaan ikkunan, hengitän sisään maisemaa niin täydellistä että pelottaa. Pelkään että aika ajaa meidät erilleen, mitä sitten teen?”

3.8.2005 11:41 Praha, hostelli

Vaihteeksi krapulassa. Junailtuamme tänne eilen aivan helkkarin siistin Tsekin maaseudun läpi tulimme Prahaan. Tämä kaupunki on aivan mahtava. Löysimme aseman vierestä halvan hostellin (26 e/2 yötä). Asetuttuamme taloksi kävimme Karin, Tomin ja Aten kanssa syömässä. Tarjoilijatyttö oli varsin nätti ja sienipasta erinomaista.

Kävimme kaupassa ja ostimme olutta ja ruokaa. Atte nappasi mukaan pullon kannabisvodkaa, jossa oli ganjaa vain mausteena. Istuttiin iltaa ja lätkittiin korttia.

- Teemuli söi sun kentät.
- Nyt sinä sinetöit sen voiton!
- Kylläpä tekisi mieli pieraista naisen tissien väliin.
- Vai niin.
- Älä huoli, kaikki sitä teidän enoa on panneet.
- Niinno, sehän on poikamies.

Käväistiin me illalla baarissa. Kuunneltiin jukeboksia, otettiin kaljaa ja poltettiin tupakkaa. Olin aika tuubassa tullessani hotellille ja sammuinkin heti. Kari oli yöllä oksentanut sänkyynsä.

Nyt kuuntelen PMMP:tä ja valmistaudun syömään kalkkunakolmioleivän. Sitä ennen kuitenkin aamupaskalle.

4.8.2008 9:44 Praha, hostelli

Tänään noustiin vähän aiemmin koska kierreltävää ja tekemistä on niin paljon. Aluksi hippuloidaan tästä kidutusmuseoon, siitä nykäistään Kutna Horaan katsomaan luukirkkoa ja illalla on kummituskierroksen vuoro.

Eilen käytiin iltapuhteena katsastamassa Prahan linna ja Kaarlensilta. Pirun hienoja paikkoja molemmat. Kaarlensillan viereisessä pizzeriassa saimme taivaallista pintsaa. Kotimatkalla bongailimme valtavia hämähäkkejä. Nukkumaan mentiin ei-niin-rauhallisesti.

- Heitänpä persenöyhtää Annen sänkyyn.